lördag 30 januari 2010

What's it with the question mark?

Hej på er. Vi börjar med igår först, jag skrev ett inlägg med min ipod och skulle sicka det till min blogg, de borde gå att göra men av någon orska fungerade inte det, så de blev inget inlägg igår, sorry.

What's it with the question mark?, ni kommer kanske ihåg att jag skrev om min nätportfolio kurs i ett inlägg, och jag visade er bilden på  en illustrering jag gjorde för framsida, jag blev själv jätte nöjd med min sida och visade den idag åt min mamma och hon tyckte inte om frågetecknet, hon sa att de är inte så bra marknadaföring för mig, okej jag förstår pointen, men vad hon tycker att jag skall ha där har vi helt olika åsikter. Jag skulle villa ha där någon symbol, eller tecken som frågetecknet så provade jag med ett hjärt och så. Hon tycker att jag skal ha text, som "What about..." No fucking way (Sori!)!
Om ni missat bilden kan ni kolla den här.



Nu för typ sju minuter sedan bråkade vi på nytt, när jag sa åt henne att jag pratade med Ema om den hemska shopping kartan som butiken där jag jobbar sickade ut, jag menar alltså att det var reklma, nu skall jag förklara hur den såg ut.
De är en hopvikt A3, alltså så att de blir A4 format, första sidan är vit/gul beroende på vilket språk texten är, texten är blå, fonten = hemskt! Jag förstår att de finns bara ett fåtal tysnitt man får andvända men man kan göra det snyggt, och där finns en sex gånger sex cm stor illustrering i övre vänstra hörnet.
Okej, när man öppnar reklamen är den vänstra sidan en karta över butiken, som är pixlig, och texten är pixlig, den är delad med färger i olika delar som färskbulevarden, frestelsernas värld osv. På högra sidan finns det olika erbjudanden och lista på vad det finns på varje gång och erbjundaden som finns där. Som exempel gång 1. ris, pasta, nudlar osv.
Och på baksidan/sista sidan finns det butikens logo och adress och annat info.
På jobbet kunde man läsa att det tog 30 timmar att göra dethär, och jag var liksom WHOOOT när jag läste det, jag kunde har fixat en mycket snyggare reklam på 30 timmar och på samma lön som jag sitter vid kassan, men jag vet inte varflör min arbetsgivare inte urnytjar mej, det kan ju hända att han får "designen" (om man kan kalla det för design!) inkluderat i trycket eller nåt.
Jag hoppas ingen tar dehär på ett dåligt sätt, jag skriver det här för jag studerar grafisk planering och jag fastnar för grejer som det här. Jag har sett andra butiker som hör till samma kedja som gör fel, till exempel en butik har lagat A4 på deras dörrar och de har andvänt fonten times new roman istället för arial black som de borde, och nu ni som också är intreserade/studerar/arbetar med grafiskplanering så skall jag säga er, om ni tycker att arial är en kopia av helvetica så skall ni veta att denhär butikskjedjan jag jobbar i så är det ARIAL som är deras font, inte helvetica så som en av mina typografi lärare lärt, jag vet för jag varit på praktik där och fixat texter och kollat deras grafiska manual.



Men nu är det så mycket text att jag spårat ut ur det riktiga, alltså jag berättade åt mamma att jag berättade åt Ema hur hemsk reklam men som min butik delade ut var, så sa jag att jag undrar varför utnytjar inte min arbetsgivare min yrkeskunnighet i såna här saker, jag skulle jobba för honom med samma pris som jag jobbar vid kassan.
Så frågade min mamma mej varför jag inte frågar honom, okej, jag skulle kunna göra det men jag tycker också att ja, inte vet jag, alltså jag kanske är lite skamsen för jag har försenat mej frå jobbet kanske 3-4 gånger och man brukar få sparken då och därför har jag kanske inte riktigt idas gå och fråga eller fårga om jag skulle kunna få mera jobb eller något.

Men nu blev det en massa text, skall nu läsa igenom det och sen kanske göra några illustreringar så att de skall bli lite kulare att läsa det här inlägget.
Bilderna skall föreställa mig idag hehe :)

I'll write again, soon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar